Most viewed

Conditional Sentences / If-Clauses Type I, II and III

There are three types of conditional sentences.

typecondition
Icondition possible to fulfill
IIcondition in theory possible to fulfill
IIIcondition not possible to fulfill (too late)

1. Form

typeif-clausemain clause
ISimple Presentwill-future or (Modal + infinitive)
IISimple Pastwould + infinitive *
IIIPast Perfectwould + have + past participle *

2. Examples (if-clause at the beginning)

typeif clausemain clause
IIf I study,will pass the exam.
IIIf I studied,would pass the exam.
IIIIf I had studied,would have passed the exam.

3. Examples (if-clause at the end)

typemain clauseif-clause
Iwill pass the examif I study.
IIwould pass the examif I studied.
IIIwould have passed the examif I had studied.

4. Examples (affirmative and negative sentences)

type Examples
  long formsshort/contracted forms
I+If I study, I will pass the exam.If I study, I'll pass the exam.
-If I study, I will not fail the exam.
If I do not study, I will fail the exam.
If I study, I won't fail the exam.
If I don't study, I'll fail the exam.
II+If I studied, I would pass the exam.If I studied, I'd pass the exam.
-If I studied, I would not fail the exam.
If I did not study, I would fail the exam.
If I studied, I wouldn't fail the exam.
If I didn't study, I'd fail the exam.
III+If I had studied, I would have passed the exam.If I'd studied, I'd have passed the exam.
-If I had studied, I would not have failed the exam.
If I had not studied, I would have failed the exam.
If I'd studied, I wouldn't have failed the exam.
If I hadn't studied, I'd have failed the exam.

* We can substitute could or might for would (shouldmay or must are sometimes possible, too).

  • would pass the exam.
  • could pass the exam.
  • might pass the exam.
  • may pass the exam.
  • should pass the exam.
  • must pass the exam

WAS or WERE?
 


ESTILO DIRECTO vs ESTILO INDIRECTO

Cuando queremos repetir las palabras textuales de lo que otra persona ha dicho, utilizamos el estilo directo. Es facilísimo de reconocer porque siempre va entre comillas (“…”).
  • “I am visiting my grandma today.” Mary said.
El estilo indirecto se diferencia del directo, entre otros aspectos, en que no lleva  comillas y no reproduce exactamente las mismas palabras del emisor.
  • Mary said she was visiting her grandma that day. 

Cambios

Si comparamos los ejemplos de arriba, veremos que la información es la misma, pero se han producido ciertos cambios en su estructura.

 “I am visiting my grandma today.” Mary said.

Mary said she was visiting her grandma that day. 

El emisor es Mary. Por lo tanto, es ella la que está visitando a sus abuelos (ni a los míos, ni a los vuestros…a los suyos).

¿Y cuándo los visita? Pues ese día en concreto, porque yo no he dicho cuándo me dijo Mary eso. Igual fue hoy mismo como hace tres meses, con lo cual, ese today ya no es válido. Y si el adverbio ya no es hoy, el tiempo tampoco será presente continuo.

Cambios que se producen en el Reported Speech:

  1. Los pronombres
  2. Los adverbios
  3. Los demostrativos
  4. Los verbos
Los pronombres 

Obviamente, debemos tener presente quién es el emisor y a quién se refieren esos pronombres (personales o posesivos). Normalmente los pronombres cambian a 3ª persona del singular o plural, salvo si el hablante se refiere a sus propias palabras.

Personas:   

I /me/my/mine————- he/she/his/hers
you/your/yours ———– him/his/her/hers
we/us /our/ours/you/your/yours ————- they/their/theirs

Aquí te dejo la tabla de todos los pronombres para que quede más clarito:

Pronombre
Sujeto
PronombreObjetoAdjetivoPosesivoPronombre Posesivo
IMeMyMine Myself
YouYouYour YoursYourself
HeHimHisHisHimself
SheHerHerHersHerself
ItItIts(Its)Itself
WeUsOurOursOurselves
YouYouYourYoursYourselves
TheyThemTheirTheirsThemselves
OneOneOne’s———–Oneself

Los adverbios

O expresiones de tiempo y de lugar. Si en estilo directo decimos “now“, en estilo indirecto diremos: “Then” o “At that moment“. Veamos más cambios:
  • Now ——— then// at that moment
  • Today ——- that day
  • Tonight ———— that night
  • Yesterday — the day before// the previous day
  • Tomorrow —- the next day// the following day
  • The next day/month/year… — the following day/month/year…
  • Last week——————- the week before
  • Ago ——————————- before//previously
  • Here —————————— there
 Los demostrativos
  • This ———– that
  • These——— those

Los verbos

Debéis recordar que todo lo que se dice en estilo directo, cambiará al pasado en el indirecto. Siempre iremos un paso hacia atrás en el tiempo. De este modo:

Si está en ……..Present …………….pasará a ………….Pasado
**NOTA: Si lo que se dice es algo que aún continúa, no es necesario cambiar el tiempo de presente a pasado.

Si está en ……..Past …………….pasará a ………….Past perfect
  • Past Simple……..………………………….Past Perfect
  • Past Continuous…………………………Past Perfect Continuos
  • Past Perfect…………………………………Past Perfect
Si está en ……..Futuro …………….pasará a su forma de pasado
**→ Am/is/are going to…………Was/Were going to

Si es un ……..modal …………….pasará a su forma de pasado
  • Can…………………………..could
  • May………………………….might
  • Must…………………………had to
  • Should………………………should
Para tener una ayudita a mano, os recomiendo que os imprimáis este cuadro/resumen de todos los tiempos verbales en inglés.

Una vez tenemos estos cambios controlados, podemos pasar a los tipos de enunciados: afirmaciones, preguntas, sugerencias y órdenes.

Dependiendo del tipo que sea, el estilo indirecto se hará de una forma diferente.

CUÁNDO NO HAY CAMBIO EN EL TIEMPO VERBAL

Afirmaciones

  • Ejemplo: “I feel ill this morning” Pam said.
                                  Pam said (that) she felt ill that morning.

(“that” podemos omitirlo)

Preguntas

 Existen dos tipos de preguntas.
1.   WH-question words  (preguntas con Why, What, Who, How…)
  • Ejemplo: “What is your name?” she asked me.
                                        She asked me WHAT my name was.

**Recordad que en el estilo indirecto ya no es una pregunta y, por lo tanto, tenemos que seguir el orden lógico de la oración:
               
Suj + Verb

WHAT my name was


 2.   YES/NO Questions (preguntas que se responden afirmativa o negativamente)
  • Ejemplo:   “Are you hungry now?” I asked them
                   I asked them if they were hungry then.

Sugerencias

Hay dos formas de sugerir algo.
  • “Let’s buy a pizza” he said–He suggested buying a pizza.
  • “Why don’t we go to the cinema?” she said–He suggested that we go to the cinema.

Órdenes (imperativo)

  ¡¡No lo confundas con el presente!!! El imperativo empieza directamente con un verbo.

Los reporting verbs más frecuentes para dar órdenes y peticiones son: order (ordenar), warn (advertir), ask (preguntar), advise (aconsejar) y forbid (prohibir).
  • Ejemplo: “Eat all you food now!” the mother asked the little boy.
                           The mother told the little boy TO EAT all his food then.
  •  “Don’t smoke!” the doctor told me.
                           The doctor told me NOT TO SMOKE.


Y ahora, el más difícil todavía… ¡Mezclados! Intentad hacerlos sin mirar la chuletilla:

reported speech

                                    

MODAL VERBS : CAN / COULD / MUST / SHOULD

CAN = Poder, saber hacer algo
I can speak English = Sé hablar inglés
I can't speak German = No sé hablar alemán
Can you hear me? = ¿Puedes oírme?

COULD = Podía, podría, pudo (Es el pasado de “can”)
He could run very fast = Él podía correr muy rápido
He couldn't play football last week = Él no pudo jugar al fútbol la semana pasada
Could you open the door? = ¿ Podrías abrir la puerta?

MUST = Deber , tener que
En afirmativa e interrogativa expresa obligación.
They must go now = Ellos deben irse ya.
Must we do the homework? = ¿Debemos hacer los deberes?

En negativa expresa prohibición
You mustn't eat in class = No debes comer en clase

SHOULD = Debería, deberías, etc
En afirmativa se usa para dar y pedir consejos o para hacer sugerencias.
You should pay attention = Deberías atender

En negativa se utiliza para dar a entender que algo no nos parece buena idea.
You shouldn't smoke = No deberías fumar

CARACTERÍSTICAS:
1 – Utilizan la misma forma para todas las personas.
2 – Van seguidos de infinitivo sin “to”.
3 – En negativa añaden “not” o su forma breve al verbo.
4 – En interrogativa invertimos el sujeto y el verbo 

MODAL PERFECTS


Click on the image below and read this useful information that explains it in full detail.

Click to read more
GERUNDS AND INFINITIVES

There are certain verbs in English that are usually followed by an infinitive or gerund. Their meaning changes depending on the form being used. Let's have a look at them!



More info + practice


Click to read about it



TO-infinitive or gerund: FORGET, REMEMBER, REGRET, GO ON, STOP, TRY

After these verbs, a to-infinitive refers to the future, while a gerund expresses an earlier action, relative to the time of the verb in the main clause:
Don't forget to meet Mr Moriarty at 10 o'clock this morning. (You should meet Mr Moriarty at 10 o'clock this morning.)I'll never forget meeting her for the first time. (I'll never forget when I met her for the first time.)
Did you remember to buy tea? (Did you remember that you should buy tea?)I don't remember ever visiting this museum. (I don't remember that I have ever visited this museum.)
We regret to inform you that your application has been rejected. (We are sorry we have to inform you that your application has been rejected.) regret spending so much money last night. (I am sorry that I spent so much money last night.)
Whichever page you're on, go on to read the next chapter. (Continue with the next chapter.)Go on reading the article. (Continue reading the article.)
We stopped to drink a cup of coffee. (We stopped in order to drink a cup of coffee.)stopped smoking years ago. (I gave up smoking years ago.)
tried to reach her at work, but the line was busy. (I made an attempt to reach her at work.)Why didn't you try calling her on her mobile? (Why didn't you call her on her mobile to see if you could reach her?)

 

OPINION ESSAY


Find examples of Opinion Essays HERE!

QUANTIFIERS 

What are quantifiers?

A quantifier is a word or phrase which is used before a noun to indicate the amount or quantity:
'Some', 'many', 'a lot of' and 'a few' are examples of quantifiers.

Quantifiers can be used with both countable and uncountable nouns. Find more info below.


FUTURE CONTINUOUS

Formación

El "future continuous" está compuesto por dos elementos:
el "simple future" del verbo 'to be' + el "present participle" (raíz+ing) del verbo principal

Sujeto+"simple future" de "to be"+"present participle" del verbo principal
Youwill bewatching
Iwill bestaying
To stay, "future continuous"
AfirmativaNegativaInterrogativaNegativa interrogativa
I will be staying.I won't be staying.Will I be staying?Won't I be staying?
You will be staying.You won't be staying.Will you be staying?Won't you be staying?
He will be staying.He won't be staying.Will he be staying?Won't he be staying?
She will be staying.She won't be staying.Will she be staying?Won't she be staying?
It will be staying.It won't be staying.Will it be staying?Won't it be staying?
We will be staying.We won't be staying.Will we be staying?Won't we be staying?
They will be staying.They won't be staying.Will they be staying?Won't they be staying?

Funciones

El "future continuous" hace referencia a una acción o evento inacabados que seguirán ocurriendo con posterioridad al momento presente. El "future continuous" se emplea con una considerable variedad de propósitos.

El "future continuous" puede utilizarse para proyectarnos hacia el futuro.

Ejemplos
  • This time next week I will be sun-bathing in Bali.
  • By Christmas I will be skiing like a pro.
  • Just think, next Monday you will be working in your new job.

El "future continuous" puede utilizarse para realizar predicciones o suposiciones sobre eventos futuros.

Ejemplos
  • He'll be coming to the meeting, I expect.
  • I guess you'll be feeling thirsty after working in the sun.
  • You'll be missing the sunshine once you're back in England.

En forma interrogativa, el "future continuous" sirve para pedir educadamente información sobre el futuro.

Ejemplos
  • Will you be bringing your friend to the pub tonight?
  • Will Jim be coming with us?
  • Will she be going to the party tonight?
  • Will I be sleeping in this room?

El "future continuous" puede utilizarse para hacer referencia a eventos de cierta duración que creemos que se desarrollarán en el futuro.

Ejemplos
  • I'll be seeing Jim at the conference next week.
  • When he is in Australia he will be staying with friends.
  • I'll be eating with Jane this evening so I can tell her.

En combinación con el término "still", el "future continuous" hace referencia a eventos que ya están ocurriendo ahora y que suponemos que se prolongarán en el futuro.

Ejemplos
  • In an hour I'll still be ironing my clothes.
  • Tomorrow he'll still be suffering from his cold.
  • Next year will she still be wearing a size six?
  • Won't stock prices still be falling in the morning?
  • Unfortunately, sea levels will still be rising in 20 years.

FUTURE PERFECT SIMPLE

Formación

El "future perfect" está compuesto por dos elementos:
el "simple future" del verbo "to have" (will have) + el "past participle" del verbo principal

Sujeto+ will have+ "past participle" del verbo principal
Hewill havefinished.
Iwill havefinished.
To arrive, "future perfect"
AfirmativaNegativaInterrogativaNegativa interrogativa
I will have arrivedI won't have arrivedWill I have arrived?Won't I have arrived?
You will have arrivedYou won't have arrivedWill you have arrived?Won't you have arrived?
He will have arrivedHe won't have arrivedWill he have arrived?Won't he have arrived?
We will have arrivedWe won't have arrivedWill we have arrived?Won't we have arrived?
They will have arrivedThey won't have arrivedWill they have arrived?Won't they have arrived?

Funciones

El "future perfect" se refiere a una acción que se completará en el futuro. Cuando empleamos este tiempo verbal, estamos proyectándonos hacia el futuro y echando la vista atrás, hacia una acción concluida en algún momento posterior al presente. La mayoría de las veces, se emplea con expresiones temporales.

Ejemplos
  • I will have been here for six months on June 23rd.
  • By the time you read this I will have left.
  • You will have finished your report by this time next week.
  • Won't they have arrived by 5:00?
  • Will you have eaten when I pick you up? 

FUTURE PERFECT CONTINUOUS

Formación

El "future perfect continuous" está compuesto por dos elementos:
el "future perfect" del verbo "to be" (will have been) + el "present participle" del verbo principal (raíz + ing)

Sujeto+ will have been+ "present participle" del verbo principal
Hewill have beenplaying.
Iwill have beenplaying.
To live, "future perfect continuous"
AfirmativaNegativaInterrogativaNegativa interrogativa
I will have been livingI won't have been livingWill I have been living?Won't I have been living?
You will have been livingYou won't have been livingWill you have been living?Won't you have been living?
He will have been livingHe won't have been livingWill he have been living?Won't he have been living?
We will have been livingWe won't have been livingWill we have been living?Won't we have been living?
They will have been livingThey won't have been livingWill they have been living?Won't they have been living?

Funciones

Al igual que el "future perfect", empleamos este tiempo verbal para proyectarnos hacia el futuro y echar la vista atrás. El "future perfect continuous" se refiere a eventos o acciones inacabadas, situadas entre el momento presente y un tiempo futuro. La mayoría de las veces se acompaña de expresiones temporales.

Ejemplos
  • I will have been waiting here for three hours by six o'clock.
  • By 2030 I will have been living in London for sixteen years.
  • When I finish this course, I will have been learning English for twenty years.
  • Next year I will have been working here for four years.
  • When I come at 6:00, will you have been practising long?

WRITING: An Article

As I have seen that some of you find it difficult to differentiate between "Article" and "Opinion Essay", I'm attaching a link with information about it.

DEFINING AND NON-DEFINING RELATIVE CLAUSES

We use defining relative clauses to give essential information about someone or something – information that we need in order to understand what or who is being referred to. A defining relative clause usually comes immediately after the noun it describes.

We use non-defining relative clauses to give extra information about the person or thing. It is not necessary information. We don’t need it to understand who or what is being referred to.

Click on the following image to know a bit more about it. 
Read +info

PAST SIMPLE - PAST PERFECT

Para progresar en el idioma es esencial contar con una buena base. Por ello, te invitamos a que revises con nosotros los tiempos verbales que se utilizan en inglés para hablar de eventos pasados. Hoy nos centraremos en las diferencias entre el past simple y el past perfect.

Uno de los retos más difíciles a la hora de aprender el inglés es diferenciar y saber usar los tiempos verbales. Por esta razón, hoy queremos explicarte cómo utilizar correctamente el past simple y el past perfect.

Diferencias entre past simple y past perfect

Usar el past simple y past perfect de forma correcta no es tan difícil, solo es necesario tener en mente algunas reglas y practicar mucho.  A continuación te lo explicamos:

Past simple

Usamos el past simple para expresar una serie de eventos que tuvieron lugar en un momento concreto en el pasado y han finalizado. En español equivaldría al pasado simple o pretérito perfecto simple.

Para construir el past simple en inglés, se añade –ed a la raíz del verbo si este es regular y si no usamos su forma irregular. El auxiliar did se usa para formar frases negativas o interrogativas. 

Algunos ejemplos: 

  • Elena flew to France last week. 
  • She studied German in school. 
  • He woke up, got dressedtook the bus and went to school. 

Algunos ejemplos con la forma negativa e interrogativa:

  • didn’t enjoy dinner last night.
  • Did you enjoy dinner last night? 


Past perfect

Este tiempo en inglés se corresponde con el pretérito pluscuamperfecto del español. Normalmente usamos el past perfect para, en una oración con dos acciones pasadas, indicar cuál de las dos ocurrió primero.

La construcción del past perfect sería la siguiente: 

Sujeto + had + participio pasado del verbo principal. 

  • Had es el pasado simple del verbo to have en inglés.
  • El participio pasado de un verbo regular es idéntico al past simple, es decir, es el verbo terminado en –ed. Y en el caso de los verbos irregulares, al igual que en el past simple, será necesario usar la forma que le corresponda al verbo. 

¿Cuándo usamos el past perfect? Podemos identificar dos situaciones:

  1. Cuando un evento ha ocurrido o bien ocurrió antes que otro;
  2. Cuando una acción tuvo lugar o que ocurrió más tarde (pero siempre ubicada en el pasado).

Por ejemplo: 

  • The plane took off before all passengers had boarded. 
  • The game had finished by the time we arrived.


Ahora que conoces la diferencia entre el past simple y el past perfect, ponte a prueba con estos ejercicios:

1. I thought it was the best film I ____ .

  1. had seen in my life
  2. saw in my life

2. At the meeting, Paul reported that he ____ .

  1. found a solution to the problem
  2. had found a solution to the problem

3. Lara ____ to the cinema yesterday.

  1. had gone
  2. went

4. Last year, I ____ to London.

  1. moved
  2. had moved

5. _____ her to come tonight?

  1. Did you ask 
  2. Did you asked


Respuestas: 

a./  b. / b. / a. / a.

LIST OF IRREGULAR VERBS
Aquí os dejo la lista que os he comentado en clase. La podéis consultar directamente o descargarla pinchando en la imagen.
 

http://www.english-area.com/paginas/irregulares.pdf
 
Click on the image below to access the information about verb tenses that will help you understand and work on it easily.
Click to access the information

UNIT 1: IT TAKES ALL SORTS!

Family Members

Lista de miembros de la familia en inglés

La siguiente lista, con pronunciación, contiene a las personas que forman parte de tu familia cercana (mother: madre, father: padre, brother: hermano. sister: hermana y children: hijos) y también a aquellos que se conocen como familia extendida (aunt: tía, uncle: tío, cousins: primos, etc.).


MATERIAL TO BE USED IN CLASS

LICENCIA DIGITAL

EXAM FOCUS 2 DIGITAL INTERACTIVE STUDENT’S BOOK ACCESS CODE  

ISBN: 9788420573915

La venta de licencias es a través de la tienda online https://pearson.es/espa%C3%B1a/tiendaonline 

LIBRO EN PAPEL (que incluye el contenido digital)

EXAM FOCUS 2 STUDENT'S BOOK PRINT & DIGITAL INTERACTIVE STUDENT'S BOOK ISBN: 9788420573885


Click to open the document

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © SopebiAntonio - Date A Live - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -